Ordbog / Skoleskov

Skoleskov

et billede af elever fra en folkeskole som arbejder på en 2030skov også kaldet skoleskov ved miyawaki metoden
Forældre og skolelever i samarbejde der laver en 2030skov ved Miyawaki metoden

Det smukke ved metoden er dens evne til at samle folk

Skoleskov indebærer egentlig blot, at når en 2030skov laves, bliver 1 eller flere skoleklasser tilknyttet. Effekterne af dette er umiddelbart ikke så store ved første øjekast, men rent faktisk betyder det utrolig meget:

  1. Børn og skoleelever er generelt bedre til at sætte planterne nænsomt i jorden
  2. Forældrene bliver automatisk motiverede til at deltage
  3. Ejerskabsfølelsen på skoven vokser, hvilket sikrer dens beskyttelse

Ovenstående 3 pointer betyder alt for skovens overlevelse og trivsel. Derudover er Miyawaki metoden et rigtig fint læringsrum både før, under og efter. Lad os give et eksempel på det.

Før skoven plantes

Eleverne kan være med i udvælgelsen af planterne. Naturligvis hvor man har udvalgt nogle passende planter på forhånd. Eksempelvis ud fra vores planteliste, du kan få tilsendt gratis. Her kan eleverne lære om de forskellige planter, og hvilken effekt de har på biodiversitet såvel egenskaberne.

Børnene kan også være med til at vælge designet på skoven, som minimum skal være 4×4 meter alle steder for at udnytte metoden, hvilket giver plads til nogle interessante og kreative design.

Når skoven skal plantes

Lige inden planterne sættes skal der laves jordforbedring, hvilket kræver maskineri. I teorien kan børnene godt være med her, men kan være lidt svært at facilitere. Omvendt kan børnene se de forskellige jordlag, og hvordan halmen eller andet organisk materiale bliver blandet i jorden.

Børnene får tilgengæld en masse ud af dagen, når planterne skal sættes i jorden. Hele processen her er meget lærende, og børnene kan stolt efterfølgende sige, de har plantet skoven.

2030 skov miyawaki metode område udvælges
Skoleklasse som planter 2030skov ved Miyawaki metoden

Efter skoleskoven er plantet

De første 1-2 år kræver lidt vedligehold af skoven. Eksempelvis fjerner man planter der ikke er blevet sat (også kaldet ukrudt i nogle kredse :-). Dette forstærker yderligere tilhørsforholdet hos børnene. Ydermere er der plads til læring her også i forhold til, hvorfor det er vigtigt, man fjerner ukrudt i starten (således planterne får al næring i de vigtige 1-2 år).

Dataindsamling fylder også meget. For at vi kan vise effekterne af skoven, samler vi data ind. Her er der ligeledes stor læring for børnene. Både i indsamlingen af dataene, men i særdeleshed også hvad angår visulariseringen. Data såsom:

  • vækst
  • antal planter i alt
  • hvor mange planter overlevede
  • antal personer involveret i projektet
  • biodiversitet: hvor mange dyr og insekter er blevet spottet
  • mange, mange flere fede datapunkter

Afsluttende ord om skoleskoven

Naturligvis er der mange flere fede aspekter ved skoleskoven, men vi håber, det kunne give lidt perspektiv og inspiration. Kontakt os endelig ved spørgsmål.

Se flere gode koncepter fra Miyawaki metoden

Baghaveskov

“En skov i baghaven, det har jeg godt nok ikke lyst til.” Nej, det forstår vi egentlig godt, men heldigvis er der mere til det. Charlotte fra Hvidovre lavede faktisk

Læs mere »

Lommeskov

Lommeskove er endnu et navn baseret på Miyawaki metoden. Pointen er, at metoden kun kræve små 16 kvadratmeter. Med andre ord kan man nærmest lave en skov hvorsomhelst, hvorfor Lommeskov

Læs mere »

Skoleskov

Det smukke ved metoden er dens evne til at samle folk Skoleskov indebærer egentlig blot, at når en 2030skov laves, bliver 1 eller flere skoleklasser tilknyttet. Effekterne af dette er

Læs mere »