Det smukke ved metoden er dens evne til at samle folk
Skoleskov indebærer egentlig blot, at når en 2030skov laves, bliver 1 eller flere skoleklasser tilknyttet. Effekterne af dette er umiddelbart ikke så store ved første øjekast, men rent faktisk betyder det utrolig meget:
- Børn og skoleelever er generelt bedre til at sætte planterne nænsomt i jorden
- Forældrene bliver automatisk motiverede til at deltage
- Ejerskabsfølelsen på skoven vokser, hvilket sikrer dens beskyttelse
Ovenstående 3 pointer betyder alt for skovens overlevelse og trivsel. Derudover er Miyawaki metoden et rigtig fint læringsrum både før, under og efter. Lad os give et eksempel på det.
Før skoven plantes
Eleverne kan være med i udvælgelsen af planterne. Naturligvis hvor man har udvalgt nogle passende planter på forhånd. Eksempelvis ud fra vores planteliste, du kan få tilsendt gratis. Her kan eleverne lære om de forskellige planter, og hvilken effekt de har på biodiversitet såvel egenskaberne.
Børnene kan også være med til at vælge designet på skoven, som minimum skal være 4×4 meter alle steder for at udnytte metoden, hvilket giver plads til nogle interessante og kreative design.
Når skoven skal plantes
Lige inden planterne sættes skal der laves jordforbedring, hvilket kræver maskineri. I teorien kan børnene godt være med her, men kan være lidt svært at facilitere. Omvendt kan børnene se de forskellige jordlag, og hvordan halmen eller andet organisk materiale bliver blandet i jorden.
Børnene får tilgengæld en masse ud af dagen, når planterne skal sættes i jorden. Hele processen her er meget lærende, og børnene kan stolt efterfølgende sige, de har plantet skoven.
Efter skoleskoven er plantet
De første 1-2 år kræver lidt vedligehold af skoven. Eksempelvis fjerner man planter der ikke er blevet sat (også kaldet ukrudt i nogle kredse :-). Dette forstærker yderligere tilhørsforholdet hos børnene. Ydermere er der plads til læring her også i forhold til, hvorfor det er vigtigt, man fjerner ukrudt i starten (således planterne får al næring i de vigtige 1-2 år).
Dataindsamling fylder også meget. For at vi kan vise effekterne af skoven, samler vi data ind. Her er der ligeledes stor læring for børnene. Både i indsamlingen af dataene, men i særdeleshed også hvad angår visulariseringen. Data såsom:
- vækst
- antal planter i alt
- hvor mange planter overlevede
- antal personer involveret i projektet
- biodiversitet: hvor mange dyr og insekter er blevet spottet
- mange, mange flere fede datapunkter
Skoleskov: Læring i naturens klasseværelse
En skoleskov er meget mere end blot et udendørs område med træer og planter – det er et levende klasseværelse, hvor børn og unge kan lære om naturen på en praktisk og engagerende måde. Helt tæt på. Ved at bruge en skoleskov som en del af undervisningen kan eleverne opnå en dybere forståelse for miljøet, bæredygtighed og naturens økosystemer. Samtidig er det en chance for at opleve naturen tæt på og få en praktisk tilgang til læring, der både er sjov og meningsfuld. Mening er især et nøgleord. Skoleskoven giver børn en følelse af at gøre en forskel, hvilket er et stærkt værktøj i kampen mod blandt andet klimaangst.
Fordele ved en skoleskov
Skoleskove giver en række pædagogiske og miljømæssige fordele, som gør dem til en vigtig ressource for både skoler og lokalsamfund:
- Hands-on læring: Eleverne lærer ikke kun om naturen fra bøgerne, men også gennem praktisk erfaring. Ved at plante træer, observere dyrelivet og følge årstidernes skiften i skoleskoven, får de en direkte forbindelse til det, de lærer om i klassen. Denne praktiske tilgang gør komplekse begreber som økosystemer, biodiversitet og fotosyntese lettere at forstå.
- Miljøbevidsthed: En skoleskov fungerer som en miljøuddannelsesplatform, hvor børn og unge lærer om vigtigheden af at beskytte og bevare naturen. De lærer, hvordan træer optager CO2, hvordan planter og dyr interagerer, og hvordan menneskelige aktiviteter påvirker miljøet. Dette fremmer en bæredygtig tankegang tidligt i livet og hjælper med at skabe fremtidens miljøforkæmpere.
- Social og fysisk udvikling: Ud over den faglige læring, giver skoleskoven også mulighed for social udvikling. Eleverne arbejder sammen i grupper, deler opgaver og tager ansvar for deres egne handlinger. Den fysiske aktivitet i skoven, såsom at grave, plante og undersøge, fremmer desuden motoriske færdigheder og understøtter elevernes sundhed og trivsel.
Hvordan kan en skoleskov opbygges?
Størrelsen er vigtig. Den skal være lille, fordi den dermed kan ligge tæt på eleverne. Derfor anbefaler vi at bruge Lommeskov som udgangspunkt, hvor 100m2 er, hvad vi sigter efter som minimum. Yderligere undgå man også en del bureaukrati, så skoven kan etableres gnidningsfrit. Opbygningen af en skoleskov kræver en gennemtænkt planlægning for at sikre, at den både fungerer som et naturligt økosystem og som et effektivt læringsmiljø. Når en skoleskov etableres, kan det være en fordel at benytte principper fra Miyawaki-metoden, hvor der plantes oprindelige træarter tæt sammen for at skabe en hurtigtvoksende skov. Dette giver eleverne mulighed for at se skovens udvikling over tid og lære om de forskellige faser, som en skov gennemgår.
Det er også vigtigt at inkludere et bredt udvalg af plantearter, så eleverne kan lære om biodiversitet. Ved at vælge træer, buske og planter, der tiltrækker insekter og fugle, skabes et lille økosystem, som eleverne kan observere og studere. Skolen kan også oprette forskellige zoner i skoleskoven – eksempelvis en blomstereng for bestøvere, et vandhul eller et frugthaveområde, som alle giver unikke læringsmuligheder.
Skoleskoven som en del af hverdagen
En skoleskov bør ikke kun være et sted, som eleverne besøger en gang imellem. Den kan med fordel integreres i flere fag, lige fra natur/teknologi til billedkunst, hvor naturens former og farver kan bruges som inspiration. Det kan også være et sted, hvor eleverne kan slappe af i frikvarteret, eller hvor skolen afholder udendørs arrangementer som f.eks. skovworkshops, hvor elever, lærere og forældre arbejder sammen om at passe og udvikle skoleskoven. Lige præcis skovworkshop er dét, som vi arbejder med, da det sikrer kontinuitet.
I en tid hvor mange børn tilbringer meget tid indendørs og foran skærme, giver skoleskoven mulighed for at komme ud i naturen og opleve den på nært hold. Dette kan ikke blot forbedre elevernes trivsel, men også styrke deres interesse og respekt for naturen.
Skoleskove som en del af fremtidens uddannelse
Skoleskove er desuden en vigtig del af fremtidens bæredygtige uddannelsesstrategi. De tilbyder en unik mulighed for at undervise i naturfaglige emner på en engagerende måde og hjælper med at fremme elevernes forståelse for de miljømæssige udfordringer, vi står over for i dag. Ved at skabe et tættere bånd mellem børn og natur kan skoleskove spille en central rolle i at forme en mere miljøbevidst generation, som er klar til at tage ansvar og, vigtigst af alt, handle for vores planet.
Afsluttende ord om skoleskoven
Naturligvis er der mange flere fede aspekter ved skoleskoven, men vi håber, det kunne give lidt perspektiv og inspiration. Kontakt os endelig ved spørgsmål.